Thrice / Damien Jalet / Nagelhus Schia Productions
Scroll down for English
Trippelforestillingen Thrice består av de tre verkene Gusts, Médusés og Brise-lames. Alle tre vises for første gang i Operaen, og Gusts får med dette sin verdenspremiere. Her står stjernesaksofonist Bendik Giske sammen med danserne på scenen, hvor han framfører et spesialkomponert stykke.
Forrige samarbeid mellom Jalet og Nagelhus Schia Productions resulterte i den kritikerroste forestillingen DuEls på Vigelandmuseet i 2020. DuEls ble senere til en dansefilm regissert av Jonas Åkerlund som for tiden vises på filmfestivaler verden over.
Tallet tre
Som tittelen antyder, er dette verket et triptyk. Tallet tre spiller en sentral rolle – både i Jalets kunstnerskap og i referansene han trekker inn: fra gresk tragedie til japansk teater, fra matematikk til religion. Treenighetene gjentas: fortid, nåtid og fremtid; kropp, sinn og sjel; materie, tid og rom. Tallet tre peker også mot elementene i Octavio Paz’ dikt Vind, vann, stein – grunnleggende og utfyllende krefter som her samles i tre sekvenser: Gusts, Médusés og Brise-lames. Alle tar utgangspunkt i et felles, konkret underlag. I hver del ruller utøverne ut matter fra sidene og bakfra – og skaper dermed ikke bare et scenebilde, men et slags portrom inn til en annen dimensjon. Vinden, havet og vannet trer frem som verkets hovedaktører – bærere av et språk som både er tidløst og i stadig bevegelse: kroppens forsøk på å unngå å stivne.
Thrice
Gusts, den første delen, handler om luft – om pust og bevegelse – og er en hyllest til kraften som bærer oss. Med musikk framført live av saksofonist Bendik Giske, blir Gusts et møte mellom kropp og lyd, og fremhever spenningen mellom tyngdekraft og sentrifugalkraft.
Médusés, neste kapittel, tar utgangspunkt i Medusa-myten og ideen om å bli lammet av et blikk. Her møter vi kroppene i motstand – mellom det stive og det flytende, det individuelle og det kollektive.
I siste del, Brise-lames, flytter vi oss under vann. Skapt i samarbeid med kunstneren JR og den japanske pianisten Koki Nakano, ble dette verket opprinnelig laget som film under pandemien. Nå vises det for aller første gang live. Bevegelsene er langsomme – som et skip som nærmer seg land, eller som bølger som når land.
Thrice er et verk i stadig bevegelse – en historie om kropper som prøver å ikke stivne. Prosjektet har gitt koreograf Damien Jalet muligheten til å vende tilbake til grunnprinsippene i sitt arbeid – en minimalistisk utforskning av bevegelse. Hans senere verk har vært i stor skala, med ambisiøs scenografi og teknikk. I Thrice ligger kompleksiteten et annet sted: i bevegelsen, lyset og lyden – og i hvordan disse kombineres.
Bio
Damien Jalet er en av verdens mest ettertraktede koreografer. Han er blant annet kjent for å jobbe på tvers av sjangrene visuell kunst, musikk, film, teater og mote i en konstant søken etter å fornye dansen som uttrykksform. Dette har ledet til storartede og imponerende samarbeidsprosjekter med kunstnere som Marina Abramović, Kohei Nawa, Paul Thomas Anderson, Thom Yorke, Ryuichi Sakamoto, Jim Hodges, Madonna, Jacques Audiard, JR, Thomas Bangalter og Jonas Åkerlund. Han har skapt verk for blant annet les ballets C de la B, Eastman, Paris Opera Ballet, GöteborgsOperans Danskompani og Nagelhus Schia Productions.
Jalet har også fått mye oppmerksomhet for å stå bak koreografien i filmer som Suspiria regissert av Luca Guadagnino, og nå sist Jacques Audiards prisvinnende musikal Emilia Perez. Damien Jalet ble utnevnt til Offiser av Ordenen for kunst og litteratur av den franske regjeringen i 2013 og 2022.
//
When Nagelhus Schia Productions returns to the Oslo Opera House for the fourth time, they bring three works by one of the world’s leading choreographers.
The triple bill Thrice consists of the three pieces Gusts, Médusés, and Brise-lames.
The previous collaboration between Jalet and Nagelhus Schia Productions resulted in the critically acclaimed production DuEls at the Vigeland Museum in 2020. DuEls later became a film directed by Jonas Åkerlund, currently being screened at film festivals around the world.
The Number Three
This piece, like its name suggests, is a triptych. The number three is an important one, both in the work of Damien Jalet and in the references he cites, from Greek tragedy to Japanese theatre, mathematics to religion; past, present and future, body, mind and soul; matter, time and space. This number also and above all recalls the elements that Octavio Paz summons in his poem Wind, Water, Stone. These fundamental, complementary components are gathered here in three sequences, Gusts, Médusés and Brise-lames, around a literal common ground. Indeed, during each new chapter, the performers roll out carpets, on the sides then in the back of the stage, thus building a decor, or rather a portal to another dimension. The Wind, the sea and the water thus become the main characters that together hold the timeless and evolving language of this piece; that of bodies attempting not to solidify.
Thrice
Gusts, the first section, is about air—breath and movement – and pays homage to the force that carries us. With live music by saxophonist Bendik Giske, Gusts becomes a dialogue between body and sound, highlighting the tension between gravity and centripetal force.
Médusés, the second chapter, takes its cue from the myth of Medusa and the idea of being petrified by a gaze. Here, bodies resist – between rigidity and fluidity, the individual and the collective.
Brise-lames, the final part, transports us underwater. Created in collaboration with artist JR and Japanese pianist Koki Nakano, this piece, which has only been available to the public as a film directed by Louise Narboni in close collaboration with Damien Jalet, will now be performed live for the first time. The movements here are slow – like a ship approaching shore, or waves reaching land.
Thrice is a work in constant motion – a story of bodies attempting not to solidify. This project has allowed Damien Jalet to return to the founding principles of his work, a minimalist exploration of movement. His more recent creations have operated on a very grand scale, with ambitious scenography and apparatus. In Thrice, complexity lies elsewhere: in the movements, lights and sound, and in the search of how combination, association and repetition might generate new emotions.
Bio
Damien Jalet is one of the world’s most sought-after choreographers, known for working across disciplines including visual art, music, film, theater, and fashion, in a constant pursuit of redefining dance as an art form. This approach has led to groundbreaking and impressive collaborations with artists such as Marina Abramović, Kohei Nawa, Paul Thomas Anderson, Thom Yorke, Ryuichi Sakamoto, Jim Hodges, Madonna, Jacques Audiard, JR, Thomas Bangalter and Jonas Åkerlund, among others. He has created works for companies such as les ballets C de la B, Eastman, Paris Opera Ballet, GöteborgsOperans Danskompani and Nagelhus Schia Productions. Jalet has also garnered attention for his choreography in films such as Suspiria, directed by Luca Guadagnino, and most recently, in Jacques Audiard's multi-award-winningmusical Emilia Perez. In recognition of his contributions to the arts, Jalet was named Officer of the Order of Arts and Letters by the French government in 2022.